søndag 6. mars 2011

Inspirert av flotte idrettsprestasjoner

Jeg har fulgt en del med på VM på ski fra Holmenkollen. Der har de norske utøverne i langrenn gjort det knallgodt. Norge er blitt desidert beste nasjon, og det er helt klart mange grunner til at Norge gjør det så godt i nettopp langrenn. Men det jeg har bitt meg merke i, er at utøverne selv fremhever laget som en viktig suksessfaktor. De sier de har jobbet sammen som et lag, gjort hverandre bedre, og de gleder seg over hverandres suksess. Jentene på stafettlaget sa etter at seieren var et faktum, at kvelden før hadde de sittet sammen og fortalt hverandre hva lagvenninnes sterke sider er. På denne måten hadde de gjort hverandre trygge på hvordan de skulle løse oppgavene sine på veg mot gull. Dette, tenker jeg, må være en tankegang vi kan benytte oss av i skolen også. Helt klart overfor elevene, men også overfor personalet. Undersøkelser viser at norsk skole er svak på tilbakemeldinger, og av erfaring vet jeg hvor mye positive tilbakemeldinger og kommentarer betyr for den enkelte. Ved å sette oss sammen noen ganger og fortelle hverandre hva vi opplever som kollegers sterke sider, er jeg sikker på at vi kan hente ut masse positive energi og bygge selvtillit både for den enkelte og for hele organisasjonen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar